Naaktfoto’s

cybersquad Home Forum Forum Naaktfoto’s

Tags: ,

Naaktfoto’s

• Anoniem
    Gast

Een tijdje geleden voegde een meisje me toe op instagram die ik niet kende en ik accepteerde het zonder erover na te denken. Ze stuurde me een berichtje en ik antwoordde, ze was heel lief en we waren aan het flirten . Opeens vroeg ze me om een naaktfoto te sturen. Ik twijfelde even maar heb het toch gedaan. Opeens vroeg ze geld aan mij of anders ging ze mijn foto’s doorsturen naar mijn familie en vrienden. Ik wist helemaal niet wat er gebeurde en schaamde me kapot. Ik wil echt niet dat ze het doet. Wat moet ik doen??

Reageer
    | 404 views | 1 comments
    querine
    Coach

Hey,

Het is best heftig wat je overkomt. We vinden dit echt heel erg voor je. En betreuren het ten zeerste dat dit gebeurt.

Het is heel moedig dat je via hier hulp probeert te zoeken, je bent op de juiste plek terechtgekomen.

Je bent slachtoffer geworden van Sextortion. Dit is de term die we gebruiken om een situatie te benoemen waarbij iemand geld afperst door middel van een gevraagde en verkregen foto. Jij hebt hier niets misdaan, deze persoon in kwestie is degene die illegale praktijken uitvoert.

Eerst en vooral, tip NUMMER 1 – niet betalen en dit nooit doen. Betalen zal de situatie niet oplossen, hij/zij kan dan alleen maar opnieuw geld proberen vragen.

Hier zijn alvast enkele tips:

•  Ga niet in op wat deze persoon zegt, geef geen geld of maak/stuur geen andere foto’s van jezelf
    • Geef die persoon de boodschap dat wat die doet strafbaar is
    • Verzamel bewijs: Neem screenshots van de bedreigingen, de chats, het profiel van deze persoon (gebruikersnaam en nickname moeten zichtbaar zijn), het nummer, de mails, etc.
    •  Rapporteer de beelden waarmee deze persoon u afperst
    • Rapporteer het account van deze persoon
    • Blokkeer het account/het nummer
    • Pas je privacy-instellingen aan zodat onbekende personen niet meer met jou in contact kunnen komen.

Je kan meer informatie vinden over sextortion onder Thema’s => ‘sextortion’ :Thématique – CYBER SQUAD

Of via de website van child Focus: https://childfocus.be/nl/seksuele-uitbuiting/sextortion

Dit alles garandeert jammer genoeg niet dat die persoon alsnog de foto kan gaan verspreiden maar meegaan in diens bedreigingen en afpersing is zeker geen oplossing.

Mocht er sprake zijn van een verspreiding, laat het ons  weten via chat of via de 116000 noodnummer, dan bekijken we samen wat we voor jou nog kunnen doen. Indien je nog over je eigen foto’s bezit, kan je deze veilig downloaden op Take It Down (ncmec.org) . Zij gaan jouw foto proberen weghalen, moest hij toch verspreid worden.

Heb je een vertrouwenspersoon die je eventueel kan inlichten van wat er zich afspeelt? We zouden het heel jammer vinden dat je hier alleen voor komt te staan.

In het kader van afpersing raden we altijd aan op naar de politie te stappen en klacht in te dienen. Ook hier zou het goed zijn dat er iemand met jou meegaat.

Dit is geen verplichting, we raden het enkel aan. Als je een klacht indient kan de politie onderzoek voeren naar die persoon, kunnen zij jou verder helpen en kan er misschien nieuwe slachtoffers vermeden worden. Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt, dus kies maar voor jezelf of je dat wilt doen.

Als je nog vragen hebt of nood hebt aan een gesprek, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren via de chat tijdens de openingsuren of via het gratis nummer: 116 000.

We zijn er voor je!

Veel moed en warme groeten,

Coach

Reageer
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Naaktfoto’s
Je informatie: