Onderwerp tag: Privacy

cybersquad Home Forum Onderwerp tag: Privacy

ONDER PRIVACY VALT OOK PORTRETRECHT (ZIE OOK ‘SHARENTING’). DA’S HET RECHT OM TE BESLISSEN OVER FOTO’S EN FILMPJES VAN JOU. TEN EERSTE MAG JE BESLISSEN OF JE OP EEN FOTO WILT STAAN OF NIET. ALS JE POSEERT, GEEF JE TOESTEMMING OM EEN FOTO VAN JOU TE NEMEN, BIJVOORBEELD.

Daarnaast heb je ook het recht om te weigeren dat die foto gedeeld wordt, of online wordt geplaatst. Een selfie in genânte outfit met je vriend(inn)en kan je bijvoorbeeld wel op je eigen telefoon bewaren, maar als je hem op Instagram wilt showen, zal iedereen je toestemming moeten geven. Jij kan ook op jouw beurt weigeren dat foto’s online worden geplaatst, of je kan vragen om ze te verwijderen.

#Online reputatie
#Privacy

HOE BLIJF JE SAFE VOOR HACKERS?

  • Zorg dat je een antivirussoftware en firewall hebt, en dat die altijd up-to-date zijn.
  • Klik niet zomaar op elke link en vul niet random je inloggegevens in.
  • Als er een software-update is, voer die dan meteen uit.
  • Gebruik altijd sterke wachtwoorden en verander die regelmatig, anders ben je een easy target.
  • Kies voor tweestapsverificatie: je geeft je wachtwoord in en bevestigt daarna met je gsm, superchill toch? En dubbel beschermd!
  • Openbare free wifi? Top! Maar hackers kunnen zo gemakkelijk binnenglippen, pas op dus.
  • Zet je computer niet op slaapstand, maar shut 'm helemaal down.
  • Maak regelmatig back-ups van al je bestanden.

#Online reputatie
#Privacy

ZIJN SOCIALE MEDIA EN SOMMIGE GAMES ECHT GRATIS? HOE KUNNEN DIE PLATFORMS MILJARDEN CASHEN ZONDER DAT GEBRUIKERS BETALEN?
WEL, EIGENLIJK BETALEN WE TOCH… MET ONZE PERSOONLIJKE GEGEVENS. DIE WORDEN DOORVERKOCHT AAN ADVERTEERDERS, WAARDOOR ZE GERICHTER RECLAME KUNNEN MAKEN.

We geven online drie soorten persoonlijke gegevens weg:

  • de informatie die we zelf geven bij online aankopen (adres, betaalgegevens)
  • geobserveerde gegevens (ons zoekgedrag)
  • en afgeleide gegevens (algoritmes maken combinaties van de vorige 2 soorten gegevens om zo een soort profiel van je te maken)
    Dit kan handig zijn, zoals wanneer Netflix je een serie aanraadt, maar het kan ook betekenen dat je geprofileerd wordt als mogelijke fraudeur of wanbetaler. En dat is een no-go toch?

#Online reputatie
#Privacy

JE PERSOONSGEGEVENS ZIJN ALLE GEGEVENS WAARMEE IEMAND JOU KAN IDENTIFICEREN: JE NAAM, FOTO, ADRES, BANKREKENING, ID-NUMMER, VINGERAFDRUK, MAAR OOK JE WACHTWOORDEN, E-MAIL EN IP-ADRES. SOMMIGE DEEL JE NIET ZOMAAR, ZOALS JE WACHTWOORD, TERWIJL ANDERE, ZOALS JE E-MAIL, WEL VAAK GEVRAAGD WORDEN.

Je digitale voetafdruk is alles wat je achterlaat op het internet, zoals forumberichten, reacties op foto's, hoe lang je naar advertenties kijkt, wat je liket op sociale media, reacties op blogs of tweets. Op zich niet erg, maar je moet beseffen dat alles wat je online doet sporen achterlaat, die je niet zomaar kan verwijderen.

#Online reputatie
#Privacy

VALT HET JE OOK OP HOE UITGESLAPEN DIE INFLUENCERS ER ALTIJD UITZIEN? EN WAT VOOR VLEKKELOZE HUID JONGEREN IN REELS HEBBEN?

Je weet vast al dat er in social media-land heel wat filters gebruikt worden. Naast filters zijn er heel wat andere trucjes die je kan bovenhalen. Mooie fotoposes, decors die gestaged worden, fake vakantiefoto’s… We’ve seen it all. Zelfs een hamburger uit de MacDo ziet er in filmpjes een pak smakerlijker uit dan wanneer je hem zelf opeet toch?
Hou er dus rekening mee dat je online alles met een korreltje zout moet nemen. Niemand is àltijd gelukkig. Niet iedereen heeft een maatje 36, een mooie scooter, een gladde huid en een buitenverblijf in Ibiza. Gelukkig maar! Be Real – maar dan écht…

#Online reputatie
#Privacy

OP JE SOCIALS KAN JE HIPPE INFLUENCERS VOLGEN – MAAR KAN JE HEN ZOMAAR GELOVEN ALS ZE IETS AANRADEN? INFLUENCER MARKETING IS OVERAL. JE WORDT OM DE OREN GESLAGEN MET LEUKE OUTFITS, GEZONDE SHAKES, SKINCARE… NOEM MAAR OP. HANDIG, WANT HET BRENG JE VAAK OP LEUKE IDEEËN.

En omgekeerd is het natuurlijk ook leuk om je vrienden of volgers te laten weten dat je iets superleuks gebruikt, doet of ontdekt. Maar het is wel belangrijk om te onthouden dat influencers die dingen aanprijzen dit niet altijd doen omdat ze er zo’n grote fan van zijn. Somsworden ze er gewoon voor betaald. In hun reel moeten ze duidelijk vermelden dat ze gesponsord worden – maar daar loopt het soms mis.

#Online reputatie
#Privacy

PROBEER EFFE TE CHILLEN. ALS JE GEHACKT WORDT, FLIP DAN NIET METEEN MAAR NEEM EERST EEN MOMENTJE OM RUSTIG TE WORDEN. ONDERNEEM DAARNA ACTIE.

  1. Schakel je computer of gsm niet uit, maar verbreek onmiddellijk de wifi-verbinding. Zo zet je hackers buiten spel.
  2. Verander al je wachtwoorden naar sterke combinaties van tekens, cijfers en symbolen, en gebruik waar mogelijk tweestapsverificatie (een wachtwoord én bevestigen met een ander toestel, bvb je gsm). Just don’t do it vanop het gehackte toestel.
  3. Onderzoek wat er precies is gebeurd en onderneem actie op basis van het type cybercrime:
  • malware (slechte software)? Doe een uitgebreide scan en delete het slechte spul.
  • ransomware (cybercriminelen blokkeren je en vragen geld)? No way dat je betaalt!
  • phishing? Neem contact op met je bank / de instantie waar het over gaat.

#Online veiligheid
#Privacy

JE PLAATST EEN FOTO OP INSTAGRAM EN HOOPT OP VEEL LIKES. MISSCHIEN WIL JE ZELFS JE PROFIEL OPENBAAR MAKEN, ZOALS INFLUENCERS, OM POPULAIRDER TE WORDEN. INSTAGRAM ZÉLF BEGINT NU TE TWIJFELEN AAN DE WAARDE VAN DIE LIKES. DE CEO DENKT DAT LIKES DE MENTALE GEZONDHEID KUNNEN SCHADEN OMDAT MENSEN ER TE VEEL WAARDE AAN HECHTEN EN ER POPULAIR WILLEN DOOR WORDEN. WEINIG LIKES KAN JE ONZEKER MAKEN, IETS WAT INSTAGRAM WIL VERMINDEREN. DAAROM KAN JE ERVOOR KIEZEN OM HET AANTAL LIKES OP EEN FOTO VERBORGEN TE HOUDEN.

Het is niet alleen onveilig om je profiel openbaar te maken voor meer likes, het levert ook geen echte voordelen op. Vreemden kunnen contact met je opnemen, reageren op je content of zelfs je foto's stelen. Het brengt veel risico's met zich mee en let’s face it: wat is de echte waarde van een like van iemand die je niet kent? Gewoon 0.

#Online reputatie
#Privacy

Net als de sporen die we in de sneeuw achter ons laten, bestaat de digitale voetafdruk uit alle sporen die wij op het internet achterlaten en die iedereen kan zien. Een bericht op een forum is bijvoorbeeld zo’n spoor dat een internetgebruiker online achterlaat. Net als een reactie onder een foto, hoe lang je naar een bepaalde advertentie kijkt op Instagram, de ondertekening van een petitie, een open wishlist in een webshop of Pinterest, een reactie op een nieuwsblog, een tweet, de aanbeveling van een link, …

Al die activiteiten op het internet en op sociale media in het bijzonder, zijn sporen die internetgebruikers achterlaten, meestal zonder dat echt te beseffen. Op zich is dat niet erg. Je moet gewoon beseffen dat al die sporen er zijn. Allemaal samen vormen ze de zogenaamde digitale voetafdruk.

#Online reputatie
#Privacy