cybersquad Home › Forum › Forum › Naaktfoto gestuurd
Naaktfoto gestuurd
-
-
Chilldude
Ik heb iets doms gedaan, ik heb namelijk een naaktfoto gestuurd naar 2 kleine jonge jongetjes van ik schat 8 à 9 jaar oud. (het gebeurde in Snapchat) Eerst stuurde ze een foto van een blond meisje dat best hard leek op het bitmoji, daarna een foto van een naakt meisje ook met blond haar met de vraag: is dit mooi? Daarna vroegen ze naar een naaktfoto van mij en na een tijdje hebben ze toch tot mijn grote schrik en teleurstelling mijn vertrouwen gewonnen en ik heb een foto gestuurd van mijn penis. Daarna trokken ze een screenshot van de foto en stuurde ze: hahahaha opgevolgd door een foto van 2 kleine jonge jongetjes. Daarna antwoorden ze niet meer. Ik heb ze meteen daarna geblokkeerd. Misschien een beetje goed nieuws is op die foto was alleen mijn penis te zien, geen gezicht of iets waarmee ze konden achterhalen wie of waar ik was. Ik heb al een e-mail gestuurd naar Awel met een paar vragen maar ik wou hier ook al een bericht achter laten. Want ik begon na het ‘incident’ met Chatgpt te praten en die zei dat die 2 hun doel waarschijnlijk me gewoon laten schrikken was en niet per see verspreiden. Hij raadde ook aan om een bericht naar Awel te sturen en ook contact op te nemen met Child Focus.
Reageer722 views | 9 comments -
Eline DecuypereSleutelbeheerderDag Chilldude,
Wat lastig zeg, wanneer je iemand iets toevertrouwt en het uiteindelijk allemaal niet blijkt te kloppen.
Dankjewel alleszins dat je dit deelt, dat is erg moedig van je!
Ik geef je hieronder een aantal tips mee:
- Verzamel eerst bewijs: neem screenshots om later mee aan de slag te gaan.
- Blokkeer de persoon die je chanteert en verwijder hem/haar uit je contactenlijst. En voor de toekomst: pas je privacy-instellingen aan!
- Meld het bij Child Focus en ga met je bewijs naar de politie. Child Focus kan je daarmee helpen als je wilt.
- Take It Down (als je -18j bent op de foto): website waarop je de foto kan uploaden waardoor deze website hem kan proberen weghalen moest hij verspreid worden
- Stop NCII (als je +18j bent op de foto): website waarop je de foto kan uploaden waardoor deze website hem kan proberen weghalen moest hij verspreid worden
Zoals vermeld kun je dus ook contact opnemen met Child Focus. Dit doe je door te bellen naar het nummer ‘116 000’. Op die manier kunnen we luisteren naar je verhaal en samen kijken wat de opties zijn.
Ik wens je alleszins veel sterkte toe!
Lieve groetjes, Coach
Reageer-
Chilldude
Bedankt,
Diezelfde dag hebben die 2 me via een ander girl account waarmee ik nog bevriend was op snapchat gecontacteerd en daarbij is het duidelijk geworden dat het als grap bedoelt was en de foto meteen was verwijderd. Ik heb toen gezegd dat we beide onze les geleerd hadden dat ik nooit naakfoto’s zal sturen en dat zij zouden stoppen met zich voor te doen als een meisje en daarbij is het gesprek geïndigt en heb ik er tot nu toe er niets meer van gehoord maar toch bedankt om te lezen
Reageer
-
Eline2CoachDag Chilldude,
Dankjewel om nog een update te geven. Het is fijn om te horen dat de foto intussen verwijderd is en dat je sindsdien niets meer hebt gehoord. Dat kan alvast wat rust geven.
Ik wil wel even benadrukken dat wat je zegt over “je les geleerd hebben” heel begrijpelijk is, maar dat je jezelf hier niet de schuld van hoeft te geven. Jij bent in deze situatie slachtoffer geworden van misleiding. Nieuwsgierig zijn naar je lichaam en je seksualiteit verkennen is heel normaal, zeker ook online, en dat maakt wat er gebeurd is niet “dom” of fout van jou.
Het kan zijn dat het nu oké aanvoelt, en dat is helemaal prima. Als je later toch onrust voelt, vragen hebt of merkt dat de foto verspreid is, kan je altijd opnieuw bij ons terecht. Je hoeft daar niet alleen mee te zitten.
Daarnaast kan het helpend zijn om hierover met een volwassen vertrouwenspersoon te praten. Dat hoeft niet meteen, maar als je dat wil, vind je via deze link tips om zo iemand te zoeken: iedereeneenmax.beZorg goed voor jezelf, en weet dat je er niet alleen voor staat.
Reageer
Lieve Groetjes, Coach-
Chilldude
Hoi!
Nog even een kleine vraag hierover. Het is nu 20 april al meer dan 3 maanden geleden dat dit is voorgevallen en ik heb nog tot nu toe gelukkig niets hierover zien langskomen. Betekent dit dan dat ik nu dit met een gerust hart mag vergeten en dat ik eigenlijk uit de “gevarenzone” zit? Met natuurlijk naar toekomst toe nog wel alert te blijven?
Alvast bedankt voor het lezen/luisteren
Reageer -
Eline DecuypereSleutelbeheerderHey Chilldude
Ik snap je bezorgdheid, maar moet ook realitisch zijn. Dit is iets waar wij jammergenoeg geen vat op hebben. We kunnen niet voorspellen of iemand iets zou posten of wanneer dit dan zou zijn. Wel belangrijk om te weten, is dat er niet per se altijd iets gepost wordt als ze hiermee dreigen. Soms is het met de bedoeling om bang te maken of om bv. geld te verdienen. Hopelijk kan dit je al wat meer rust brengen. Het is alleszins fijn dat er al een hele tijd over gegaan is, waarbij je nog niets hebt gezien. Moest hier verandering in komen, zijn we er voor jou! Bel gerust naar het gratis nummer ‘116 000’.
Reageer
Warme groetjes, coach ☺️
-
-
Anoniem
ReageerHy ik had vorige jaar naakt foto gestuurd naar die persoon omdat die daar om vroeg maar ik wou dat eingelijk niet doen maar hij bleef mij dwingen en dreigen en dan had ik dus 1 foto gestuurd maar daarna heb ik hem direct geblokkeerd en dan paar dagen later stuurd mijn ex naar mij van wtf wat is dit en dan vraagt hij verkering aan mij maar als ik nee ging zeggen ging hij die foto verder posten en door sturen naar mensen en vrienden enzo van mij en nu ben ik al heel veel vrienden verloren en ik voel mij al dus 1 jaar niet veilig en het blijft maar in mijn hoofd enzo en ik heb een vriendje waar ik super mee gelukkig ben enzo en hij weet dat allemaal nog niet want ik durf hem dat ook niet te vertellen want ik wil hem niet kwijt door dat en ik ben daar al kei lang mee gestopt dat is maar 1 keer gebeurt die foto 😭😭😭😭
-
Eline DecuypereSleutelbeheerderHey
Dankjewel dat je dit met ons deelt. Het is heel goed dat je hulp zoekt want daar heb je uiteraard recht op! De situatie die je beschrijft heet een sextortion en komt jammergenoeg erg vaak voor.
Ik geef je hieronder een aantal tips waarmee je aan de slag kunt:
– Stop het contact volledig: het is goed dat je de eerste persoon geblokkeerd hebt. Het is me niet helemaal duidelijk of je ex ook dreigde om het beeld te verspreiden. Zo ja, zou ik aanraden om ook deze persoon te blokkeren.
– Bewaar bewijsmateriaal: maak screenshots van de gesprekken, het profiel, bepaalde bedreigingen… Zelfs als hij nu geblokkeerd is, kijk of je de chatgeschiedenis nog hebt. Dit kan later helpen als je het wil melden bij de politie of bij sociale media.
– Overweeg om hulp in te schakelen: je staat hier niet alleen in. Er zijn organisaties en mensen die je kunnen helpen en getraind zijn in dit soort
=> Als je jonger bent dan 18 kan je terecht bij Child Focus (bel naar het gratis nummer 116 000 of mail naar [email protected])
=> Als je ouder bent dan 18 kan je terecht bij het instituut voor gelijkheid van mannen en vrouwen: https://igvm-iefh.belgium.be/nl/themas/digitaal-seksueel-geweld
– Politie: je kan ook naar de politie, want wat die persoon doet is strafbaar. Bel best even naar je lokale politiekantoor om een afspraak te maken zodat je zeker bent dat er voldoende tijd en ruimte is om je verhaal te doen.
– Controleer je sociale media: zet je profiel op privé. Let ook zeker op met volgverzoeken van mensen die je niet (goed) kent.
– Praat met iemand die je vertrouwt: dit soort ervaringen kunnen heel eenzaam en zwaar aanvoelen. Als je iemand hebt bv. een vriend, een ouder, broer/zus, leerkracht, vertrouwenspersoon, overweeg dan om dit met hen te delen. Het is belangrijk dat je niet alleen blijft in dit soort situaties.Misschien kan het ook opluchten om de situatie toch eens te bespreken met je vriendje? Ik kan me inbeelden dat het echt weegt om dit geheim te moeten houden voor hem. Vergeet niet, je hebt niets verkeerd gedaan, het zijn de anderen die in fout zijn.
Ik wens je heel veel moed toe.Virtuele knuffel, coach 🤗
Reageer
-
-
Renske
Hallo ik heb iemand toegevoegd op snapchat ik ken hem niet hij chanteert en bedreigd mij om meer en meer naakt foto’s te sturen ik ben bang niemand mag dit weten
Dit is zijn profiel op snapchat.
Redbull_lover22
redbulllove01
Reageer-
Eline2CoachHallo Renske,
Ik wil eerst zeggen dat het moedig is dat je hulp zoekt. Dit is geen makkelijke situatie om mee om te gaan.
Heb je het advies hierboven al kunnen lezen? Veel van de tips zijn ook voor jouw situatie van toepassing:
- Stop eerst elk contact met deze persoon. Die zal waarschijnlijk niet stoppen met de bedreigingen, ongeacht wat je doet.
- Verzamel daarna zoveel mogelijk bewijsmateriaal: maak screenshots van gesprekken, bedreigingen en het profiel. Dit kan later van pas komen als je ervoor kiest om naar de politie te gaan. Want wat die persoon doet, is strafbaar.
- Blokkeer en signaleer het profiel op Snapchat.
Als je jonger bent dan 18 jaar, raad ik je aan om contact op te nemen met Child Focus via het nummer 116000. We zijn 24/7 bereikbaar. Dan kunnen we samen bekijken wat we nog voor je kunnen doen, bijvoorbeeld door het profiel te flaggen. Weet dat een melding ook volledig anoniem kan gebeuren.
Ik weet dat dit een heel angstaanjagende situatie is. Daarom raad ik je toch aan om hierover te spreken met iemand die je vertrouwt. Je hoeft hier echt niet alleen door te gaan.
Nog veel moed,
Lieve groetjes, Coach
Reageer
-
-