cybersquad Home › Forum › Forum › Naaktfoto’s
- Ce sujet contient 1 réponse, et a été mis à jour pour la dernière fois par
Eline Kempen, il y a 1 semaine et 6 jours.
Étiqueté : Cybersquad, Online challenges
Naaktfoto’s
-
-
Lotte
LotteHey,
Er is onlangs iets gebeurt waar ik serieus over twijfel, ik was aan het sturen met iemand, en die was echt mijn vertrouwen aan het winnen. Dus begon ik iets intiemere foto’s te sturen, maar het was via whatsapp, en er is daar zo een functie dat je die foto’s bijna onmogelijk kon opslaan. Maar ik was mis, hij had me al op sociale media gevonden, en had de foto’s opgeslagen. Dus, als ik niet deed wat hij zij ging hij de foto’s door sturen naar alle mensen die mij volgde op sociale media. Ik werd natuurlijk heel bang. Dus ging akkoord. Hij vroeg me dus om nog meer foto’s en dan zonder de functie waardoor je het makkelijk kon opslaan en herbekijken. Maar na een tijdje, vroeg hij om foto’s met mijn gezicht. En dat wou ik echt niet doen. Al die andere foto’s zou je nog kunnen discussiëren of ik het ben. En toen ik dat niet deed heeft hij me geblockeerd. Dus nu ben ik mega bang dat hij die foto’s gaat doorsturen.
Dankje voor het lezen
Répondre98 views | 1 comments -
Eline Kempen
CoachHi Lotte,
Dank je wel voor je vertrouwen om dit te delen — dat vraagt echt moed. Het is heel normaal dat je twijfelt en bang bent, want wat je beschrijft is seksuele afpersing (ook wel sextortion genoemd). Het is heel belangrijk dat je weet dat jij hier niets fout gedaan hebt. De fout ligt volledig bij die persoon die misbruik heeft gemaakt van je vertrouwen en je heeft proberen te manipuleren en chanteren.
Hier zijn een paar belangrijke stappen die je nu kunt nemen:
- Stop het contact volledig (wat gelukkig al gebeurd is) : Dat hij je geblokkeerd heeft, voelt nu eng, maar het betekent ook dat de druk gestopt is. Ga hem absoluut niet opnieuw contacteren, dat geeft hem alleen weer macht.
- Bewaar bewijsmateriaal: maak screenshots van jullie gesprek, zijn profiel, en alles wat hij heeft gezegd of gedaan. Zelfs als hij nu geblokkeerd is, kijk of je de chatgeschiedenis nog hebt. Dit kan later helpen als je het wil melden bij de politie of bij sociale media.
- Overweeg om hulp in te schakelen. Je staat hier niet alleen in. Er zijn organisaties en mensen die je kunnen helpen en getraind zijn in dit soort situaties:
- Als je jonger bent dan 18 kan je terecht bij Child Focus (bel naar het gratis nummer 116 000 of mail naar [email protected]): https://childfocus.be/nl-be/Seksuele-Uitbuiting/Sextortion
- Als je ouder bent dan 18 kan je terecht bij het instituut voor gelijkheid van mannen en vrouwen: https://igvm-iefh.belgium.be/nl/themas/digitaal-seksueel-geweld
- En natuurlijk: je kan ook naar de politie Wat die persoon doet is strafbaar. Bel best even naar je lokale politiekantoor om een afspraak te maken.
- Controleer je sociale media: Stel je accounts zo in dat niet iedereen je zomaar kan volgen of berichten sturen. Blokkeer onbekenden en zet je profiel op privé.
- Praat met iemand die je vertrouwt: Dit soort ervaringen kunnen heel eenzaam en zwaar aanvoelen. Als je iemand hebt — een vriend, een ouder, broer/zus of leerkracht — overweeg om het met hen te delen. Alleen al praten lucht op.
Warme groetjes,
Coach.
Répondre
-